0
0
0
Varukorg
0
0
Hitta delar enkelt till din hoj
Lägg till ditt fordon
Meny

KÖPVILLKOR

1. Om Köpvillkoren

1.1
Dessa köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla köp som du som konsument gör från www.24mx.se och därtill relaterade hemsidor (”Hemsidan”). Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp på Hemsidan.

1.2
Avtal ingås med Pierce AB (24MX), organisationsnummer 556763–1592 och adress Elektravägen 22, 126 30 Hägersten (”Pierce”, ”oss” eller ”vi”).

1.3
Du kan kontakta vår kundservice på info@24mx.se.

2. Beställningar

Vi säljer endast till kunder som handlar i egenskap av privatperson (konsumenter). För att genomföra ett köp behöver du ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Det innebär att du behöver vara minst 16 år för att handla med direktbetalning för egna pengar eller minst 18 år för att handla på kredit.

3. Order- och leveransbekräftelse

3.1
När du har slutfört ditt köp får du en automatisk bekräftelse via e-post (”Tack för din beställning”), som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Denna automatiska bekräftelse innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts.

3.2
Ett bindande avtal ingås först när vi skickar den slutliga leveransbekräftelsen (”Din beställning är packad”) till den e-postadress du angav när du lade ordern.

3.3
Innan du mottar den slutliga leveransbekräftelsen kan din beställning komma att nekas helt eller delvis i på grund av slutförsäljning, i enlighet med vår Fair Practice-policy, om du har lämnat felaktig information till oss i kassan eller om vi misstänker försök till bedrägeri. Vi kommer i sådana fall att meddela dig så snart vi kan.

4. Priser och information

4.1
Vid beställning gäller de priser som anges på Hemsidan vid tidpunkten för beställningen. Alla priser inkluderar gällande moms men inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

4.2
Vi är noga med att ange korrekta priser, men om det trots allt skulle hända att vi anger ett felaktigt pris på en produkt eller om informationen om en produkt som anges på Hemsidan är felaktig kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt med det korrekta priset. Före en leveransbekräftelse skickats, har inget bindande avtal ingåtts och vi kan rätta våra priser fritt.

4.3
Om pris eller informationen om en produkt som anges på Hemsidan är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet även om du fått en leveransbekräftelse. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt.

4.4
Bilder på produkter på Hemsidan är endast till för illustration och den faktiska produkten kan variera lite till följd av produktionsomgångar, olika motorcykelmodeller etc. Vi kan inte heller garantera att alla bilder återger produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen.

5. Betalning

5.1
Vi erbjuder olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid i kassan på Hemsidan samt i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma och då finns information om detta i samband med beställning i kassan.

5.2
Du hittar fullständig information om samtliga betalningsalternativ och eventuella tillkommande kostnader här

5.3
Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör.

6. Frakt och leverans

Leveransalternativ

6.1
Vi erbjuder olika leveransalternativ beroende på vilka produkter som ska skickas vart. De leveransalternativ som vi erbjuder framgår alltid i kassan på Hemsidan. Vi erbjuder hemleverans beroende på var du bor.

6.2
För att underlätta leveransen för dig som kund samt för att minimera miljöpåverkan försöker vi alltid att leverera dina produkter i en och samma leverans.

6.3
Om din beställning innehåller flera produkter, och någon eller några av produkterna inte finns i lager hos oss eller har längre leveranstid, kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig utan någon extra kostnad.

6.4
Dessa köpevillkor gäller för leverans inom Sverige. Observera att vi inte levererar till Åland.

6.5
Du hittar fullständig information om våra leveransalternativ här

Fraktkostnad

6.6
Beroende på vilka produkter du köper, vilket fraktalternativ du väljer och totalbeloppet på din beställning kan fraktavgifter tillkomma. Fraktavgiften framgår alltid i kassan i samband med ditt köp.

6.7
Om du handlar skrymmande varor som till exempel lastramper eller tält, tillkommer en fraktavgift för dessa produkter. Skrymmande produkter är alltid märkta på Hemsidan.

6.8
Du hittar fullständig information om fraktalternativ och fraktkostnader här

Leveranstid

6.9
Den förväntade leveransdatumet anges på Hemsidan och i din automatiska bekräftelse och kan skilja sig åt beroende på vilka produkter och vilket leveransalternativ du väljer. Vi strävar alltid efter att leverera din beställning inom den uppskattade leveranstiden som anges på Hemsidan i din automatiska bekräftelse, men det är inget vi kan garantera.

Ej uthämtade paket

6.10
Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning.

6.11
Paket på utlämningsställen som inte hämtas inom den tid som anges i meddelandet returneras till oss. Om du har valt hemleverans och inte följer instruktionerna för mottagning, till exempel om du inte är hemma för att ta emot leveransen, eller om du vägrar att ta emot paketet vid leverans, kommer paketet att returneras till oss.

6.12
Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ avgift som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt.

7. Ångerrätt och öppet köp

7.1
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat på Hemsidan.

7.2
Utöver detta ger vi dig 46 dagar öppet köp, det vill säga totalt 60 dagar. Öppet köp gäller bara på oanvända produkter i nyskick, i originalemballage och med alla etiketter kvar.

Undantag för vissa produkter

7.3
För vissa produkter gäller inte ångerrätten eller returrätten. Detta gäller för produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar (tryck, eller mått till din motorcykel) eller annars har fått en tydlig personlig prägel. Alla produkter under rubriken ’Personalised’ på Hemsidan är undantagna ångerrätt och returrätt. Inte heller avgassystem som tillverkas till din motorcykel har ångerrätt eller returrätt. Detta gäller även produkter som snabbt kan försämras eller bli för gamla, såsom drycker och ätbara produkter. Även produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen brutits av dig som kund är undantagna från ångerrätten och returrätten. Om ångerrätt eller öppet köp inte gäller kommer det att framgå i anslutning till produkten.

Värdeminskning av använda produkter

7.4
När du använder din lagstadgade ångerrätt har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning om du registrerar din retur eller kontaktar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten och returnerar den i originalskick.

7.5
Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.

Hur du ångrar ditt köp/öppet köp

7.6
Om du vill ångra ditt köp ska du registrera din retur eller meddela oss inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning.

7.7
Du kan enkelt registrera din retur genom att använda vår returportal som du hittar på vår hemsida https://help.24mx.com/hc/sv/articles/360014911379 och skicka tillbaka produkten enligt anvisningar där.

Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här

7.8
Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka eller lämna tillbaka produkten inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Vår rekommendation är att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten, om skadan eller förlusten orsakats av att du varit vårdslös, till exempel vid emballering av produkten.

7.9
Om du efter ångerrättens utgång vill utnyttja 46 extra dagars öppet köp, följer du samma rutiner som vid ångerrätt. Observera dock krav på nyskick, originalemballage och etiketter enligt 7.2.

7.10
Vår returadress är PDC Logistics, Kablowa 1, 70-895 Szczecin-Zalom, Polen.

Returfrakt

7.11
Returer är kostnadsfria när du använder vår returportal. Om du väljer att returnera dina varor på annat sätt kommer eventuella kostnader inte att återbetalas. Du hittar mer information på här

Återbetalning

7.12
När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss. Tänk på att du ansvarar för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du varit vårdslös.

7.13
Vid retur av en hel order, inkluderar återbetalningen eventuell fraktkostnad (för frakt till dig) som du betalade i samband med köpet. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte.

7.14
Om du returnerar en del av en order återbetalas inte frakten.

7.15
Återbetalningen sker med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om något annat.

8. Reklamation

8.1
Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera den felaktiga produkten i enlighet med den tvingande konsumentskyddslagstiftning som gäller i det land där du vistas. Du har rätt att reklamera ursprungliga fel på produkten som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör efter att ansvarstiden på tre år har passerat.

8.2
Om du vill reklamera en produkt kontaktar du vår kundtjänst på info@24mx.se .

8.3
När den reklamerade produkten har bedömts och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller att vi kommer att byta ut den felaktiga produkten mot en ny. Om ingen av dessa alternativ är möjliga har du istället rätt att kräva ett prisavdrag som motsvarar felet eller häva köpet i enlighet med gällande lag.

8.4
Observera att vi har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lag.

8.5
I de fall vi behöver få den reklamerade produkten i retur, är vår returadress PDC Logistics, Kablowa 1, 70-895 Szczecin-Zalom, Polen.

8.6
Om du har skickat tillbaka en defekt produkt utan att först kontakta oss kommer detta att hanteras som en standardretur och omfattas av vårt standardförfarande för returer. Kontakta oss därför enligt punkt 8.2.

9. Erbjudanden

9.1
Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (gemensamt kallade ”erbjudanden” nedan). Sådana erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant erbjudande och med de villkor som anges i samband med erbjudandet. Kampanjtiden kan inte förlängas och om lagret säljs ut under kampanjen kommer inte alternativa ersättningsprodukter att erbjudas istället. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter eller erbjudanden, om det inte uttryckligen framgår i samband med ditt köp.

9.2
I många fall kan du aktivt själv behöva ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av erbjudandet.

9.3
Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för erbjudandet. Detta kan medföra att du behöver returnera eller betala för eventuell gåva eller inte längre kan behålla en viss rabatt. Om du på grund av genomförd retur inte längre uppfyller villkoren för den aktuella gåvan och inte returnerar gåvan kommer vi att räkna av värdet från gåvan innan vi gör din återbetalning. Alternativt om du inte uppfyller villkoren för en viss rabatt kommer den att räknas bort från återbetalningen.

9.4 Santa's Golden Ticket-kampanj - Allmänna villkor:

1. Berättigande: Alla onlineköpare på onlinebutikerna, 24MX, XLMOTO och Sledstores webbplatser i berättigade länder (exklusive *.eu och *.com) är berättigade att få en Golden Ticket under kampanjperioden (1 december - 24 december 2023), i enlighet med dessa regler och villkor. Berättigade länder är: Finland, Sverige, Norge, Storbritannien, Schweiz, Österrike, Tyskland, Nederländerna, Spanien och Frankrike.

2. Deltagande: Alla beställningar som skickas från vårt lager mellan den 1 december och den 24 december 2023 till berättigade länder deltar automatiskt i kampanjen, så länge det finns Golden Tickets kvar - du behöver inte göra något för att delta och det finns inget minimiköp för att delta.

3. Urval av Golden Ticket-mottagare: Det finns 4 Golden Tickets för vardera 24MX och XLMOTO och 2 Golden Tickets för Sledstore, dvs. 10 totalt. Varje Golden Ticket kan användas som betalning för en order med varor som för närvarande finns i lager till angivna priser från den relevanta butik som den gäller, till ett värde av upp till €2,000 (inklusive moms) (eller motsvarande lokal valuta vid beställnings-/inköpsdatumet). Varje Golden Ticket kommer att slumpmässigt placeras i en försändelse som skickas till en köpare på 24MX, XLMOTO respektive Sledstore under kampanjperioden. Datum för placering och vinnande paket kommer att väljas slumpmässigt av arrangören. Placeringsdatum kommer att väljas den 1 december, 4 december, 8 december och 15 december. Paketet/paketen kommer att väljas ut på de relevanta datumen.

4. Ålderskrav: Deltagare måste vara 18 år eller äldre för att vara berättigade till kampanjen och kan behöva tillhandahålla åldersbekräftelse.

5. Köpperiod: Köp måste göras mellan den 1 december och den 24 december 2023 för att vara berättigad till deltagande.

6. Krav på ordervärde: Inget lägsta ordervärde krävs för deltagande.

7. Avisering till vinnaren: Golden Ticket kommer att innehålla instruktioner för vinnaren att kontakta kundtjänst. Kundtjänst kommer att verifiera att vinnaren är minst 18 år gammal.

8. Begränsning av deltagande: Deltagare kan delta flera gånger, och varje beställning som skickas mellan den 1 december och den 24 december 2023 räknas som ett separat deltagande.

9. Uppfyllande av lagstiftning: Kampanjen drivs av Pierce AB (svenskt organisationsnummer 556763–1592) och omfattas av svensk lag. Om lokala lagar och bestämmelser förbjuder deltagande kan det hända att det inte går att tilldela eller göra anspråk på Golden Ticket på grund av juridiska skäl. Följande jurisdiktioner är uttryckligen uteslutna från deltagande: Belgien, Bosnien och Hercegovina, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Kosovo, Lettland, Litauen, Luxemburg, Makedonien, Polen, Portugal, Rumänien och Serbien. Inget deltagande är tillåtet från länder utanför EU, EES och Storbritannien eller via *.eu eller *.com webbutikadresser. Beslut som fattas av arrangören är slutgiltiga och kan inte ifrågasättas. Chansen att få en Golden Ticket beror på det totala antalet paket som skickas till berättigade jurisdiktioner. Golden Tickets har inget kontantvärde och kan endast användas som betalning för en beställning av varor som för närvarande finns i lager till listpriser i enlighet med deras villkor (om priserna anges i andra valutor än EUR, kommer Golden Ticket-kreditvärdet att konverteras vid beställnings-/köpdatumet). Vi förbehåller oss rätten att byta ut eventuella gåvor eller att dra tillbaka gåvor om de inte hämtas ut före utgångsdatumet den 31 januari 2024. Golden Tickets får inte säljas, pantsättas, överföras eller användas av någon annan person än innehavaren. Anställda eller nära släktingar till någon anställd hos Pierce AB eller dotterbolag är inte berättigade att delta.

10. Skatter: Vinnaren är själv fullt ansvarig för eventuella skattepåföljder av att ta emot eller använda Golden Ticket.

11. Anspråk av Golden Ticket och samtycke till publicitet: Om du får en Golden Ticket måste du kontakta vår kundtjänst (via e-post) för att få instruktioner om hur du använder den. Golden Ticket måste lösas in på en gång och senast den 31 januari 2024. Vi skulle gärna vilja publicera ditt namn, datumet då du hittade din Golden Ticket och en bild på dig med Golden Ticket på vår Instagram. Skicka oss dina uppgifter så att vi kan göra dig känd.

Användning av ditt namn och andra personuppgifter kommer att ske för våra marknadsföringsändamål med ditt samtycke, som du kan dra tillbaka när som helst. Vi kommer att behöva behandla dina personuppgifter för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter, för åldersverifiering och för att genomföra din beställning med Golden Ticket. Vår databehandling kommer i övrigt att omfattas av den berörda webbutikens integritetspolicy gällande ditt köp (se "Integritetspolicy" längst ner på varje butikssida).

12. Tillkännagivande av vinnare: Vinnare av Golden Ticket kommer att tillkännages på den officiella Instagram-sidan, när vinnaren kontaktar oss, i enlighet med individens medgivande till publicitet. Om kampanjen avslutas före den 24 december 2023, på grund av att alla Golden Tickets har distribuerats före detta datum, kommer detta också att meddelas där.

10. Fair Practice-policy

10.1
För att få handla hos oss krävs att:

  • du inte försöker utöva bedrägeri eller i övrigt agera med uppsåt att bryta mot gällande lagar;
  • du inte försöker vilseleda oss avseende din identitet eller felaktigt utger dig för att vara konsument för att få handla hos oss;
  • du inte utövar otillbörlig påtryckning eller är hotfull mot vår personal i kontakt med vår kundtjänst,
  • du har en intention att behålla de produkter som du beställer. Detta hindrar inte dig från att i efterhand ångra dig. Du har alltid rätt till din lagstadgade ångerrätt och öppet köp enligt våra Köpvillkor.

10.2
Beteenden som anses bryta mot denna Fair Practice-policy är exempelvis följande:

  • bedrägeriförsök i samband med returer, såsom byte/förfalskning av etiketter och prislappar och felaktiga påståenden om förlorade produkter,
  • att felaktigt utge sig för att vara konsument för att få handla hos oss men sedan till exempel marknadsföra eller sälja produkterna vidare inom ramen för en näringsverksamhet,
  • att köpa produkter för att fota dem i näringsverksamhet och sedan felaktigt returnera produkterna med hänvisning till ångerrätt eller öppet köp som endast gäller för konsumenter,
  • försök till otillbörlig påverkan eller hot mot vår personal för att få en utökad returrätt jämfört med våra köpvillkor eller tvingande lag, och
  • mycket onormala köp- och returbeteenden som visar att kunden tidigare inte haft någon intention att behålla beställda produkter.

10.3
Vår bedömning av om du bryter mot vår Fair Practice-policy är baserat på ett antal olika faktorer så som systematiskt avvikande beteenden, ordersammansättning, orderfrekvens, returfrekvens, samt försök till kringgåenden med falsk identitet.

10.4
Om din beställning nekas kommer du att informeras om det via ett e-postmeddelande som skickas till den e-postadress som du angav vid beställningen. När vi meddelat att vi nekat dig att handla hos oss gäller beslutet dig oavsett profil eller mailadress. Det är inte tillåtet att på något sätt försöka kringgå detta beslut t.ex. genom att handla i annans namn, eftersom ett sådant vilseledande i sig utgör ett brott mot Fair Practice-policyn

10.5
Vår Fair Practice-policy hindrar dig inte från att utöva din lagstadgade ångerrätt eller öppet köp som gäller i 60 dagar när du har genomfört ett bindande köp hos oss. Vår Fair Practice-policy kan dock i specifika fall hindra dig från att ingå ett nytt avtal med oss.

11. Våra skyldigheter

11.1
Om det är något fel på din produkt eller om leveransen är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av med anledning av felet eller förseningen, enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. Vi ansvarar dock bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.

11.2
Vi ansvarar inte för skador som orsakas av oförutsedda omständigheter utanför vår kontroll, t.ex. krig, strejk, pandemi eller naturkatastrofer, som vi inte skäligen kunnat förutse (Force Majeure). Om vi på grund av Force Majeure är förhindrad att fullgöra våra skyldigheter enligt avtalet eller dessa Köpvillkor, har du rätt att frånträda avtalet i enlighet med tvingande konsumenträttslig lagstiftning.

12. Om dessa Köpvillkor

12.1
Vi kan komma att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpevillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Hemsidan. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpevillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Hemsidan.

12.2
Det är viktigt för oss att respektera de rättigheter du har som konsument. Eftersom vi är ett företag som har vårt säte i Sverige ska dessa Köpvillkor tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag. Du har alltid rätt till de tvingande konsumenträttigheter som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. Ingenting i dessa Köpvillkor ska tolkas som en begränsning av sådana rättigheter.

13. Frågor, klagomål och tvist

13.1
Du är får gärna kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.

13.2
Vid eventuell tvist med privatpersoner följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. För att få tillgång till det alternativa tvistlösningsorganet i Sverige, kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.ARN.se. Du kan kontakta ARN genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm.

13.3
Du som privatperson har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här

13.4
Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid varje behörig domstol i landet där du som kund har din hemvist.

Köpvillkoren fastställdes av Pierce den 29/12-2023.